گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

نحوه کار عینک های 3 بعدی

احتمالا می دونین که دلیل دیدن محیط اطراف به صورت 3 بعدی این هست که ما روی صورتمون 2 چشم داریم که به خاطر فاصله ای که بین چشم ها هست و اینکه منظر دید هر کدوم با اون یکی فرق می کنه، هر کدوم تصویر مربوط به خودش رو می بینیه.

حالا اگر بخوایم از جایی، تصویر 3 بعدی تهیه کنیم، کافیه به جای هر کدوم از چشم ها یک دوربین بگذاریم و برای نمایش، هر کدوم از تصویر ها رو به چشم مربوطه اش بدیم!

 


روشهای مختلفی برای اینکه تصویر هر چشم رو بهش برسونیم وجود داره، اولین روش که می شه گفت ساده ترین اونهاست ،anaglyph هست. 

می دونین که ما ستاره و سیاره رو تعریف کردیم، به این شکل که ستاره جسمی هست که از خودش نور می ده و سیاره جسمی هست که نور ستاره ها رو بازتابش میکنه، برای نور هایی که از جسم خارج میشه، 3 نور اصلی رو داریم، 3 نوری که اگر بتونیم هر کدوم از اونها رو با تمام شدتهاش تولید کنیم و با بقیه ترکیب کنیم، می تونیم این ترکیبات رو به نحوی در بیاریم که تمام طیف های نور مرئی رو شامل بشن. این 3 نور، سبز و قرمز و آبی هستن . اگر گوشه تلویزیون های CRT قدیمی رو نگاه می کردین، حتما 3 لکه رنگی که اینها بودن رو میدیدن، و اگر خود تلویزیون رو از نزدیک با ذره بین نگاه می کردین، میدیدن صفحه اون از نقاطی تشکیل شده که هر کدوم می تونن یکی از این 3 رنگ رو تولید کنن.

برای موادی که نور منعکس می کنن، 3 رنگ اصلی رو دارم، همون که توو دوران مدرسه می خوندیم، زرد و قرمز و آبی  . همونطور که میبینین، توو رنگها ، زرد جای سبر که یکی از 3 نور اصلی هست رو گرفته، و یادمون داده بودن که با آبرنگ واینها که می شد رنگهاش رو با هم ترکیب کرد، می تونستیم تعدادی از رنگهای جدید رو بسازیم.

 

 

موضوعی که 3 نور اصلی دارن این هست که اگر یکی از اونها رو از فیلتری که یکی دیگه اشون هست رد کنیم، چیزی که اینطرف فیلتر دیده میشه سیاه هست ! یعنی مثلا اگر نور قرمز رو از طلقی قرمز رنگ رد کنیم، چیزی که میبینم به جای قرمز ، سیاه هست ! امتحان اون هم آسونه، روی یک کاغذ سفید، خطی قرمز رنگ بکشین، با طلق آبی اون رو نگاه کنین. خط رو سیاه میبینین. و بر عکس، خطی آبی رنگ بکشین، اون رو با طلق قرمز نگاه کنین، خط رو سیاه میبنین!

 

این مورد استفاده شده برای اینکه تصویر یکی از چشم ها رو به یکی از رنگها، و تصویر اون یکی چشم رو با رنگ دیگه ایجاد میکنن، عینکی به چشم می زنن که جای شیشه، برای هر چشم طلقی مخالف رنگی که براش در نظر گرفته شده داره. مثلا اگر تصویری که به چشم راست باید برسه رو به رنگ قرمز کشیده باشن، طلق آبی رو جلوی چشم راست می گذارن، و اگر تصویر چشم چپ رو آبی کشیده باشن، جلوی اون طلق قرمز می گذارن.

 

 

حالا آزمایش دیگه ای انجام بدین، روی یک صفحه سفید ، خطی قرمز بکشین، به صورت ضربدری خطی آبی بکشین.

اگر این تصویر رو با طلقی قرمز رنگ نگاه کنین، خطی که قرمز کشیدین، توو ضمینه قرمز طلق محو میشه ! خطی که آبی کشیدین ، سیاه دیده میشه. به عبارتی کلا خط قرمز حذف میشه، روی ضمینه ای کاملا قرمز، خطی سیاه ددیه میشه. و اگر اون رو با طلقی آبی نگاه کنین ، اتفاقی برعکس میفته  ...

 

پس با گذاشتن عینک قرمز و آبی، تصویر چشم مخالف توو رنگ طلق حذف، و تصویری که این چشم باید ببینه به صورت سیاه در میاد.

حالا اگر تصاویر صحیح کشیده شده باشن، هر چشم تصویر مربوط به خودش رو میبینه، و در نهایت تصویر کل دیده شده، تصویری 3 بعدی خواهد بود.


منبع: http://modj.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد