گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

دانلود نرم افزار نگارا به همراه راهنمای نصب و استفاده از آن با لینک مستقیم

نرم افزار نگارا یک نرم افزار تولید محتوای الکترونیک است که توسط اموزش و پرورش منتشر شده است و برای ساخت نرم افزار های اموزشی می توان از ان استفاده کرد.



برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب ...

شارژ تلفن همراه به کمک آهنربا

به تازگی محققان روش جدیدی برای شارژ تلفن‌های همراه کشف کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان با استفاده از خاصیت مغناطیسی آهنربا گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را شارژ کرد.


به گزارش خبرنگار دریچه خبر باشگاه خبرنگاران تحقیقات نشان داده که آهنربا امکان شارژ کردن گوشی‌های موبایل را دارند و شارژ از طریق القا به کمک میدان مغناطیسی روش مناسبی به شمار می‌رود.

زمین یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی الکتریسیته است و می‌توان از قدرت آن برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی بهره برد.
از آنجا که طول برد شارژرهای القایی و انرژی مغناطیسی کوتاه است، شارژرهای کوچک القایی نمی‌تواند گوشی‌های موبایل را به تنهایی شارژ کنند. بر این اساس دانشمندان درصدد رفع موانع استفاده از آهنربا و انرژی مغناطیسی برای شارژ گوشی‌های تلفن همراه هستند.

چنین فناوریهایی قابلیتهای بسیاری برای پیشرفت دارد به همین سبب حاصل چند دهه تحقیقات در زمینه این فناوری‌ها این است که انرژی را بدون نیاز به سیم جابجا کنیم.

مدار ساده برای تشخیص اتصال کوتاه با استفاده از دو آپ امپ

در این مدار از دو آپ امپ 741 یا معادل آن برای ساختن یک بیپر(beeper) جهت پیداکردن اتصال کوتاه استفاده شده است. این طراحی روشی برای نشان دادن مقاومت های در حدود میلی اهم است. A1 یک مولتی ویبراتور را تشکیل می دهد و R1 و C1 فرکانس نوسان آن را مشخص می کنند. Q1 و Q2 خروجی را تقویت کنند. فرض کنید در خروجی A2 زمین مجازی وجود دارد. و فرکانس کار آزاد آن یک کیلوهرتز است.Q1 و Q2 یک موج مربعی +/-10 ولت به R4 می دهد و جریانی حدود +/-100 mA از طریق نوک پراب ها عبور می کند. R5 این اطمینان را ایجاد می کند که ولتاژ اتصال کوتاه هیچ گاه از +/-0.1 V بیشتر نشود.

 به ادامه مطلب مراجعه شود. ادامه مطلب ...

مدار پیکو امپرمتر ساده و کاربردی با 4 رنج


این مدار از یک آپ امپ بی ماس(BiMOS) مدل CA3420 برای ساختن یک پیکو امپرمتر 4 رنج استفاده می کند. جریان ورودی فوق العاده کم و استثنائی (حدود 0.2پیکو امپر) در ای سی CA3420 آن را برای استفاده در پیکو امپرمتر بسیار مناسب کرده است. محافظت از حالت گذرای ورودی به وسیله یک مقاومت یک مگااهم به صورت سری با ورودی ایجاد می شود. مقاومت ده مگااهم متصل به پایه 2 موجب دکوپلینگ اثر خازنی احتمالی مربوط به مدارهای جریان کم می شود و مانع نوسانی شدن مدار تحت این شرایط می شود. مقاومت 10 کیلوی مورد استفاده برای تنظیم صفر مدار می باشد.(منبع elec20)


دانلود مدار در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...