گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

گروه الکترونیک فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان

آشنایی با دنیای الکترونیک و برق

طراحی تراشه‌های رایانه‌یی با تار عنکبوت!

عنکبوت‌ها و تعداد دیگری از حشرات از ابریشم برای ساختن تارهای قوی و پیله‌های چرخشی استفاده می‌کنند و هم اکنون دانشمندان فرانسوی از این ماده جهت طراحی تراشه‌های الکترونیکی رایانه‌یی بهره می‌برند.


به گزارش دریچه خبر ، ابریشم به جز قوی بودن، سخت بودن و قابلیت ارتجاع بالا دارای مشخصه دیگری است که آن را برای استفاده در ابزار الکترونیکی ایده‌آل می‌کند و آن این است که نور می‌تواند به سادگی از خلال یک تار ابریشم همانند یک کابل فیبر نوری عبور کند.

 

دکتر نولون و همکارانش از دانشگاه رن فرانسه موفق شدند نور لیزر را از یک تار کوتاه ابریشم موجود بر روی تراشه مدار منسجم عبور دهند به طوری که ابریشم بسیار شبیه به کابل‌های شیشه‌یی فیبر نوری عمل کرد. این بدین معناست که این ماده می‌تواند اطلاعات را در ابزار الکترونیکی حمل کند.


شما چه امتیازی می دهید؟

به ادعای هوبی، از محققان این پروژه، با استفاده از یک روکش و همچنین پیشرفت‌های آتی بیشتر، ابریشم در آینده توانایی‌های انتقال بالاتری خواهد داشت.

 

این دستاورد همچنین می‌تواند دریچه جدیدی را به روی کاربردهای پزشکی باز کند زیرا فیبرهای ابریشم قادر به انتقال نور به درون بخش‌هایی از بدن با هدف تصویربرداری درونی خواهند بود.

 

به این دلیل که ابریشم عنکبوت بسیار نازک و دارای قطری حدود پنج میکرون یا 10 برابر نازک‌تر از تار موی انسان است، جراحان خواهند توانست معاینات تشخیص بیماری را با استفاده از تعبیه دهانه‌های کوچک در درون بدن اجرا کنند.

 

به گفته فیورنزو اومنتو از دانشگاه ماساچوست، ابزار ساخته شده از ابریشم بی‌ضرر هستند و به هنگام کاشت بدن به آن‌ها عکس‌العمل نشان نمی‌دهد.

 

به گفته این دانشمند، در آینده پس از عمل جراحی پزشکان و جراحان خواهند توانست یک بانداژ ابریشمی را در درون بدن بیمار کار بگذارند. این بانداژ دارای کاربردهای الکترونیکی جهت نظارت بر عفونت‌های ممکن خواهد بود و پزشکان هیچ گونه نگرانی در خصوص بیرون آوردن این دستگاه نظارتی نخواهند داشت زیرا بدن به سادگی این ماده را جذب می‌کند.

 

نتایج این تحقیق طی کنفرانس Frontiers in Optics که 14 تا 18 اکتبر در نیویورک برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.


برای مشاهده مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد